10. toukokuuta 2012

Puuroutuneita unia


Unet on välillä outoja. Okei aina. Ainakin omani. Jotenkin ne kuitenkin tuntuvat liittyvän juuri sen hetkiseen elämääni, ja viime yönä olinkin unessani kokeilemassa töihin paluuta. Olin ensimmäisenä paikalla, aamuvuoro kun oli ja laskeskelin kassakaappia. (Mitenköhän sinnekin olin päässyt?)

Lopulta kun toiset tulivat (ihmeen paljon ihmisiä aamuvuorossa ajattelin) katsoivat jokainen heistä minua päästä varpaisiin ja takaisin. Kävin pomolta kysymässä menenkö auttamaan leipäkuormien purkamisessa vai jotain muuta. Hän katsoi minua pitkään ja tokaisi, ”sun on ensin syötävä puuro ennenkuin aloitat työt”. Mietin ettei minulla mitään puuroaineita mukana ole että mitä minä sitten muka tekisin. En voi teetäkään keittää kun ei ole maitoa. Ja siinä samassa huomasinkin taukohuoneen pöydällä olevan ties millaisia aamupalatarvikkeita, muroista leipiin, maidoista viileihin, hedelmistä kasviksiin ja tunsin kuinka silmäni levisivät lautasen kokoisiksi. Ei, ei puuroa.



Olisin tahtonut ottaa unessani muroja mutta pomo oli käskenyt puuroa ottamaan joten en uskaltanut edes koskea muroihin. Otin eteeni n. puolen desin kokoisen kulhon ja laitoin siihen puurohiutaleita. Ja istuin siinä. Halusin töihin ja siinä minä istuin kuppi edessäni. Apulaispäällikkökin tuli tarkastamaan että kai pomo sanoi minulle puurosta, minä olin vain joo ja näytin kuppiani.

En tiedä sainko syötyä puuroni ja miten minun töihin paluuni jatkui sillä heräsin. Hetki oli mietittävä oliko se todella tapahtunut. Ja uskaltaako sitä edes astua jalallaan töihin edes puhumaan töihin paluusta. Yritin eilen jo päästä töissä käymään katsomassa pomoani mutta ahdistuskohtaus autossa ei päästänyt minua kääntymään töihin meneville teille.

Onneksi meillä töissä on aina niin kiire ja hoppu ettei siinä kukaan ehtisi edes vahtia kenenkään syömisiä. Kunhan ollaan ajoissa paikalla ja tehdään työt mahdollisimman nopeasti valittamatta. Vain tehot ovat työtä tärkeämmät.