9. huhtikuuta 2012

Muistojen polulla osa 5



24.02.2007

Minun elämä on kuin minun vaatekaappi. Mustavalkoinen. Tai pikemminkin musta johon sekoittuu harmaita sävyjä, sekä jossain kohdissa voi vilahtaa valkoinen raita. Eli loppujen lopuksi ei kovinkaan musta valkoinen. Ei valkoista, vain musta johon sekoitettu sen eri asteita eri muodoissa ja eri mitoissa. Jotkut, niin kuin itsekin sanoisivat tylsä, tavallinen. Ei mitään seikkailun makua. Ei tunteita. Ei mitään. Musta voisi merkitä samaa kuin tyhjyys. Jos hyllyt olisivatkin mustan väriset, tyhjyyden väriset, ei sieltä löytyisikään mitään. Tyhjyys ammottaisi takaisin kun sinne katsoisin. Sama tyhjyys heijastuisi silmiini. Ei mitään tunnetta kun katson vaatekaappiini, ei mitään tunnetta kun katson elämääni.

Jokainen voi vierailla vapaasti vaatekaapissani ja todeta saman kuin minä. Kyllä kaapistani väripilkkujakin löytyy, mutta ne ovat niitä vaatteita joita laitan päälleni, mietin, ja otan saman tien pois. Jos erehdyn pitämään sitä liian kauan päälläni, en ole minä. En ole turvassa. Kaikki on väärin. Joten tunnun valitsevan aina sen saman mustansävyisen paidan päälleni, ja samat farkut mitkä minulla oli viikkoja sittenkin jo jalassani. Kuulostaako tylsältä? Minä näen sen turvana. Tiedän että niissä minulla on hyvä olla, minun ei tarvitse miettiä peilin edessä ahdistunko kohta, vai olenko taas tasapaksu tylsä minä koko päivän. Valitsen jälkimmäisen.  En ole hyvä muutosten kanssa.

Minun elämäni perustuu tosiasioihin, en edes muista milloin olisin viimeksi haaveillut. Miksi edes haaveilisin? Totuus iskee kumminkin minua päin naamaa joka ikinen päivä. Joten miksi kuluttaa yhtäkään ylimääräistä minuuttia haaveisiin, mitkä ei kumminkaan toteudu. Ai mistä tiedän etteivät ne toteudu? Koska minun elämäni on mustavalkoista. Ei mitään salaperäisyyksiä. Vain kylmiä totuuksia. Minusta on tullut ihminen joka ei jaksa muiden ihmisten seuraa. Minusta on tullut erakko. Viihdyn mielummin yksin ajatusteni kanssa, kuin ihmisten seurassa jotka puhuvat vain pitääkseen ääntä. Tai puhuvat niin sanotuista ongelmistaan. Jos joku kysyy minulta jotain vastaan tietenkin kohteliaasti. Puhun kun minua puhutellaan, vastaan jos minulta kysytään jotain. Puhun vain jos haluan sanoa jotain, mutta en puhu ellei minun tarvitse. Minun ei tarvitse avata verhoani kenellekään. Huomaan kumminkin kun minua puhutellaan, sen jälkeen minua ei kuunnella. Joten puhumisessa ei ole järkeä. Ei kukaan kumminkaan osaisi vastata kysymyksiin joita haluaisin kysyä, ei kukaan kumminkaan jaksaisi kuunnella sitä mitä minulla olisi sanottavana. Joten parempi yksin kuin ahdistunut seurassa. Pakenen ihmisten ääniä, heidän nauruaan ja heidän huutojaan.

Mutta silti minulla on velvollisuuksia muita ihmisiä kohtaan joita pitää täyttää. Minun pitää olla vahva, seisoa jaloillani. Minä en saa valittaa, en itkeä. En tuntea. Minun pitää olla se kuka ei horjahda, se joka pitää langat käsissään ja tarvittaessa ottaa uuden langan käsiinsä. Minun pitää olla näkymätön, mutta silti esillä jotta muut voivat laittaa tuskansa ja huolensa minun harteilleen. Minulle ei koskaan sanota ”sinä voisit” ”haluaisitko”, minulle sanotaan ”sinun pitää”.  Ihmiset ovat tottuneet siihen, en voi muuta. Jos joskus kapinoin minulle valitetaan, että en ole oma itseni tai muuta vastaavaa. Ja ahdistus tulee takaisin kovempana vain itselleni. Tekisi mieli välillä syyttää muita jokaisesta erheestäni, mutta lopulta kaikki palaa takaisin vahvempana kuin koskaan. Minä itse tähän itseni sain.

Ja tällä hetkellä haluan kuolla. Vihaan itseäni. Jokaista solua, jokaista lihasta. Ennen kaikkea, kaikkea tätä mitä olen. Olen heikko, epäonnistuja, läski. Olen  ruma enkä koskaan tule olemaan mitään muuta. Mutta nyt on kaiken muututtava, aion saada kontrollin takaisin. Silti hymyilen kulissien takaa, kudon uuden verkon valheista. Kukaan ei pääse ennen kuin onnistun. xkg täältä tullaan. Vihaan itseäni vihaan vihaan ja vihaan. Kuolisin pois olisi helpompaa. Kuolisin pois ja kaikilla olisi hyvä olla. Kuolisin pois. Kuolisin kuolisin jos vain pystyisin. Kuolisin ellen välittäisi. Kuolisin ellei sinun takiasi kyynel vierähtäisi poskelleni. Koska sinä olet ainoa joka saa minut enää mitään tuntemaan. Sinä olet tähteni. Sinä olet elämäni. Sinä olet Misa.