9. huhtikuuta 2012

Miksi muistojen polulla?



Olen aina ollut huono puhumaan tunteistani. Kai olen ajatellut että kyllä ihmiset tietää mitä todella tunnen, kyllä he tietävät että hymyillessäni oikeasti mieleni tekisi mieli huutaa. Joten kirjoitin, kirjoitin tunteistani mitkä olisivat kuuluneet sanottavaksi. Niitä sanomalla ehkä en olisi nyt tässä, tässä tilanteessa. Puhuin paperille, siis kuuroille korville.

Ehkä jos olisin osannut puhua ääneen lauseet, olisi minun ja A:n suhde ollut erilainen, se olisi ollut vahvempi tai kaatunut aiemmin. Äitini olisi ymmärtänyt halata minua enemmän, isäni lopettaa juominen ja nähdä kuinka paljon se oikeasti satutti. Mutta aika ja paperi kuluivat minun kääntäessäni kasvoni vain sille.

Tuon menneisyyden tähän hetkeen, yritän kulkea polkua ulkopuolisena, nähdä sen mikä oli hyvää ja sen järjettömyyden mikä minua ajoi pois kaikesta. Kuvastan sillä itselleni (ellei muillekkin) kuinka paljon paremmin asiat ovat nyt, kuinka rauhallisempi olen mieleltäni. Enää kuolema (mitä, millloin, miten, miksei) pyöri mielessäni ylittäessäni katua, tai tietty painolukema määrittele voinko nähdä ihmisiä.

Jotenkin olen vapaampi kuin ennen, näen syyt ja seuraukset, näen menneen heikkoudet ja vahvuudet. Tai heikkoudet, se etten osannut sanoa sanoja. Nyt minä päästän menneisyyden äänet kertomaan miltä minusta tuntui, vaikka se satuttaakin. Vielä jonakin päivänä osaan ehkä lukea enemmänkin, näen rivien väliin tuherretun tekstin "apua" ja kurkotan käteni ottamaan siitä kiinni.

Siihen saakka kävelen muistojen polullani sanoja kuunnellen.