14. huhtikuuta 2012

Pakollinen elämänkaari?

Minusta on epäreilua että se uni olikin totta kun heräsin.

Unia on aina vaikea muistaa, saati käsittää, herättyään. Viime yönä näinkin sekavia unia, olin vuoroillani vanhempieni laatikossa, töissä, pakoilemassa ilmapalloja. Yhtenä hetkenä myös tiesin ettei seuraavaa hetkeä tule ja mitä päätin tehdä, tanssia ympyrää sadettimen ympärillä, ilman pelkoa. Tein sitä joskus pienenä lapsena, juoksenneltiin kavereiden kanssa kilpaa sadettimen läpi ja ympäri. Paras sadetin oli se joka sateen lailla heilui puolelta toiselle, välillä saatoimme nähdä jopa pienen sateenkaaren. Aarretta emme vain koskaan ehtineet etsimään iloltamme.

Katsoin joulun tienoilla (kai) 5-osaisen dokumenttisarja Anne Frankista ja viimeinen osa, jossa Annen perhe lopulta löydettiin, sai minut miettimään loppua. Kai Anne tiesi sen lopulta tulevan, ja kuinka pitkään hän jaksoi olla toiveikas. Tiesikö hän että kiinni jääminen merkitsisi samalla loppua, ja väistämätöntä kuolemaa. Vai oliko hän silloinkin toiveikas?

Kuule Mamma, olen ajatellut sitä kaikkea aika lailla.

Itse siinä iässä en ajatellut juuri kuolemaa, nykyään jokainen päivä. Tuleeko se suuri viikatemies ensiyönä, ja jos tuleekin olisinko minä sittenkin halunnut nähdä huomisen auringonnousun? Se ei pelota minua, luonnollistahan on että jokainen meistä poistuu aikanaan ja olisi typerää kuvitella kaikkien menevän täysin sen elämänkaaren mukaan kuin odotetaan. Syntymä-koulutus-työ-naimisiinmeno-lapset-eläke-nukahtaminen. 

Enemmänkin huolestuttaa että teinkö kaiken mitä piti ja olenko unohtanut jotain. Aivan kuin ovesta lähtiessäni tarkastan laukkuni moneen kertaan ja oven ulkopuolella vielä mielessäni. Vihdoinkin kun olen päässyt lähtemään, mitä tekisinkään jos huomaisin joutuvani palaamaan takaisin. Voisinko lähteä enää?

Minä en aio enää viettää tavallista paikallaan pysyvää elämää. Luon itse oman onneni.

[Sitaatit Muumit –tv sarjasta. 60/101 Muumipapan muistelmat 1]