22. helmikuuta 2012

Työ helpottamaan arkea?

Näin viimeyönä unta töihin paluusta. Jo heti siinä sain huudot korvilleni koska olin aivan liian hidas. En ollut tarpeeksi tehokas, en ollut kuten pitää
.
Työhön paluu on siis ollut ajatuksissani nyt kun sairasloman yksi ajanjakso on päättymässä. En tosin tiedä minkä tuntein, epätietoisuuden ja pelon ehkä? Uskallanko ottaa riskin itseni, että työpaikkani puolesta jos en pystykkään siihen mihin haluaisin, suoriutumaan työstä.

Ja samalla mietin toisiko työ rytmin minun arkeeni, saisi muut ajatukset poistumaan ja kuin hupsis vain yhtäkkiä kaikki olisikin kadonnut? Työ ottaisi kädestäni kiinni ja vetäisi normaaliin elämään.

En usko että monikaan minun asemassani miettisi, olisi vain tyytyväinen jottei ”joudu” töihin. Monihan ei pidä töistä. Miettivät tuhansia keinoja luistaa siitä. 

Minä itse en ole niitä. Kun olin voimissani rakastin työtäni jos niinkin vahvasti voi sanoa. Pidin vastuusta, siitä että sain kontrolloida omaa aluettani. Innoissani odotin tuoteuutuuksien tuloa, sekä asiakkaiden kanssa kommunikoinnista.
Tiesin tasan mikä tuote kuuluu minnekin, ja mistä yogurtista päiväys onkaan lähestymässä. Osasin tilaukset ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Hymy oli aina huulillani enkä koskaan väsynyt vitsailemaan asiakkaiden kanssa.

Oli päiviä kun kaikki sujui loistavasti kun taas vastapainona päivät jolloin ei ehtinyt edes syömään. Kun kaikki se paino tuntui nousseen minun ylleni.

Kun siitä tuli sellaista että jouduin miettimään kuka olen kun aamulla en jaksakaan. Kun luhistun ulko-ovelle itkemään, henkeäni haukkoen. Kun en jaksa mennä suihkuun. Kun hampaidenpesukin on liian aikaa vievää.

Vaadin molemmin puolin itseltäni liikaa, minun pitää olla työssä se mitä olin ennen kun töihin palaan. Tai jos sairauspäivät jatkuvat eikö minun sitten pitäisi näyttää sairaalta, siltä että ansaitsen sairasloman.

En tiedä, ajatukseni tuntuvat tukkeutuneen tai kulkevan liian vilkkaasti. Päätös on kuin arpakuutioiden heittämistä pelissä, lukeman tietämälläkään, ennen askelia ei ole varma oliko se hyödyksi vai haitaksi. Oliko tuplakutoset sittenkään hyvä, vai olisiko pitänyt toivoa pienintä mahdollista summaa.

Masennus on vain laiskojen ihmisten tekosyy pitää ylimääräisiä vapaita
[©Isabella Holm-Salatut elämät]

Kirjoituksessa tuskin oli mitään järkeä, mutta minua kehoitettiin jatkamaan kirjoittamista. Muiden silmille kuin omille, sillä se on minun tapani käsitellä asioita, en jää yksin niiden kanssa. Kun puhuminen on vaikeaa on parempi kun näppäimistö sanoo sanat minun puolestani.