4. helmikuuta 2012

Tahtomattaan Peter Pan


Puurolautanen edessäni olen kuin kiukutteleva lapsi päiväkodissa Pyörittelen lusikallani puuroa toivoen sen vähenevän kuin itsestään, kiroan jokaisella pyöräyksellä sen koon, koostumuksen, maun – sen olemassaolon.

Viimeinen päivä, viimeiset temput testattavana. Tervetuloa osastolle oppimaan uusia tapoja .Olen itse oppinut jo kaikilta kerroilta, miten lautasen reunalle voi huolettomasti jättää tavaraa, kuinka shottilasin pohjalle voi jättää pienen tipan. Kuinka pystyy näyttelemään mallioppilasta hoitajille. Kertoo kun ahdistaa, suureen ääneen lupaa taistella sodassa, itkeä tirauttaa kyyneleet oikealla hetkellä, puhua toivosta siitä kuinka aurinko paistaa huomenna.

Tein niitä kaikkia jo viime kerrat, nyt en jaksa. Olen kyllästynyt ja väsynyt siihen. Ensimmäistä kertaa minulle laulettiin kuuluisa läksiäislaulukin, jota en tunne ansaitsevani. Se lauletaan niille jotka eivät jää hankeen makaamaan vaan tarttuvat lapioon ja tarpovat sen läpi. Ehkä siksi kuulinkin laulun sanat vääristyneesti.

Paino nousee liian nopeaan
anna mun lentää, tuulien teitä
Toive nousee yli ulapan
anna rauha, anna mun mennä
anna rauha, anna mun mennä

Lounaalla palaan taas lapsen tasolle ja poljen jalkaani, ”hyi yök en varmana syö noita, en tahdo!”

Mutta kahdessa viikossa on ylitetty esteitä, käsitelty enemmän asioita, palattu lapsuuteen ja etsitty muistoja (kuten aina toivoin sairastuvani vatsatautiin). Todistin itselleni ja muille voivani syödä runebergin tortun pakenematta kuten viimeisillä kerroilla. Siihen meni yli 15min mutta sain syötyä. En kyllä edelleenkään tykännyt, ainoa hyvä asia siinä taisi olla hillo.

Muitakin inhokkeja tullut vastaan; pähkinät –purematta nielty, maustekurkut –muusattuna ja purematta nielty, oliivit –pieneksi silpottu ja purematta nielty. Kuulemma senkin voi lisätä edistymiseni listaan, normaalisti olen ne jättänyt syömättä ja joutunut pahojen katseiden kohteeksi.

Sä olet edistynyt hurjasti vaikka itse et sitä näekään. Olet saanut lopetettua kompensaatiokeinot ja syönyt sellaista täällä mistä et pidä. Todistit sairaudelle olevasi vahvempi sillä sairaus saa sinut jättämään ne lautasen reunalle vain kapinoidakseen ja hallitakseen tilannetta edes vähän. Sinun pitäisi olla ylpeä itsestäsi!

Se saikin minut miettimään miksi en ole ennen vain syönyt niitä. Olenko aina ”paennut” ruokaa lähtiessäni osastolta vai onko se ruoka saanut minut siihen tilanteeseen että ainoa vaihtoehto on lähteä?

Ensimmäisen kerranhan minua ei koskaan terveeksi julistettukaan. 2007 syksyllä ilmoitin lääkäreille että haluan lähteä sillä ruokaa on liikaa ja painoni nousee. Ja pum, kotiuduttuani ensimmäiset kilot tippuivat kuin hiekkasäkit kuumapallon noustessa ilmaan.

Nyt neljä ja puoli vuotta myöhemmin olen taas kertomassa lääkäreille itsestäni. En tiedä olisinko tässä siltikään jos en olisi mennyt työterveyslääkärille uusimaan Seronil-reseptiäni. Enhän minä pari vuotta sittenkään ollut minkään terveydenhuollon listoilla käydessäni koulua, ja vaikka huomaamattani BMI kävikin 12 puolella. Ja kuinka huomaamattani paino nousi viitisen kiloa viidessä viikossa mamman luona.

Pitäisiköhän taas lähteä mammalle jotta en miettisi liikaa asioita, pois lääkäreiden luota, pois muiden potilaiden jotten joutuisi vain pyörittämään vääriä ajatuksia päässäni. Onko Salo minun pakenemispaikkani itseltäni? Pakenenko itseäni vai sitä millaiseksi väärä ruoka minut tekee. Kiukkuiseksi, ärtyneeksi, pieneksi lapseksi kun ei saa tahtoaan lävitse. Isäni oli oikeassa, olen jo aikuinen ja olisi lopetettava käyttäytymästä kuin kakara.

Herättäkää minut kun käyttäydyn taas kun aikuinen.