18. helmikuuta 2012

Tuennan tasolla


Ymmärrän enemmän läsnöäolon vaikutuksen ja sen tärkeyden elämässäni.  Niissä pienissä vaikeissa hetkissä. Olen aina ollut skeptinen sen suhteen että joku on vain vierellä tekemättä mitään, mutta tukee silti, miten muka tekemättä mitään voi olla tarpeeksi tukena? Miten kipu poistuu jos hän ei voi ottaa sitä pois?

Ei hän saakkaan sitä poistumaan, mutta äiti on aina vierelläni, nyt tiedän sen, nyt muistan sen. Hän ei ymmärrä miten istuessani ruokapöytään ruoalle tulee sarvet ja tuntuisi kuin omenaa syödessänikin se muuttuisi kaktukseksi. Pistelisi ja satuttaisi minua. Hän on vain siinä, kuuntelemassa, halaamassa –tukemassa.

Kuinka monet kerrat äiti onkaan nähnyt minun itkevän ja huutavan ”turhasta”, miljoonia kertoja varmaankin. Ja silti hän vielä pitelee minua kuin pientä lasta sylissään kun oloni on liian tukala. Kun olen saanut ahdistus- sekä paniikkikohtauksia.

Hän ei ole koskaan moittinut minua niistä, hän on vain ollut. Joku on sanonutkin minulle joskus, ettei lapselle pitäisi koskaan sanoa ”älä itke”, vaan lohduttaa ja antaa kivun poistua kyyneleiden ja läheisyyden tunteen kautta. Ei laastarikaan käytännössä kipua poista, se on vain läsnä.