22. elokuuta 2012

Prinsessaleikkien piikit

Toiset osaa niin kauniisti kertoa miten kaikki alkoi. Kirjallisesti ja muistaa kaiken kuin se olisi ollut eilen. Itse en tiedä mistä voin sanoa ”syömisvammailun” alkaneen, tai inho omaa vartaloa kohtaan. Itse kun muistan että niin on ollut aina, ainakin se inho omaan itseensä.

Tarhaikäisenä halusin olla suloinen ja pieni kuten muut, ja kaunis kuin prinsessa. Muistutin enemmän Michelin ukkoa kuin prinsessaa. Tahdoin kauniin lauluäänen kuten Pieni Merenneidolla, mutta ulos päässyt ääni kuulosti enemmänkin harakan huutoa.

Pienenä ehkä uskoin itseeni enemmän, uskoin että minä olin suloinen, omalaatuinen ja laulutaidon omaava. Kunnes ala-aste alkoi ja ulkoiset paineet kasvoivat. Jonossa pääsi etummaiseksi pienin tyttö, ja minä olin se, aina toiselle luokalle asti kun luokkaamme tuli uusi tyttö joka oli syntynyt keskosena. En edes ymmärtänyt silloin mitä keskonen merkitsi, mutta minä inhosin itseäni ja vanhempiani kun en ollut syntynyt sellaisena.

Luokkien vaihtuessa isompiin myös sosiaalinen paine koveni. Kuulin enemmän ja enemmän tekeväni noloja asioita (kuten röyhtäileväni julkisesti, syövän suu auki, pukeutuvani väärin yms) ja halusin muuttaa asian. Aloin kiinnittämään huomiota enemmän siihen kuinka istun, kuinka pureskelen ruokani, miten kuuluu pukeutua. Fanitin musiikkia josta en edes ymmärtänyt, yritin olla toisille mieliksi pitämällä samoista asioista kuin muut. Katsoin siskoani, sitä kuinka niin paljon erosin hänestä, josta kaikki pitivät ja oli niin kaunis kuin kauniiden ja hirviöiden Belle.  Aloin uskoa jumalaan, sillä paras ystäväni uskoi siihen ja he kävivät kirkossa joka viikonloppu. Vapaa-ajat kuitenkin leikin yhä nukeilla naapurin nuorempien lasten kanssa, ja teimme matkoja mielikuvituksemme voimin.

Ylä-asteen alussa ilmoitin näille nuoremmille ystävilleni että minä en leiki enää. Tahdoin näyttää itselleni, muille, vanhemmilleni sekä naapurivanhemmille kuinka vakavasti otettava ja aikuinen minusta on tullut. Ensimmäisenä päivänä koulun alkaessa aloin itkemään kun ylemmän luokan tyttö haukkui lyhyitä housujani kovaan ääneen. Samoihin aikoihin aloitin sirkuskoulun, jossa tein oman tarinan elämästäni, ja kotona taas kirjoitin päiväkirjaa kaikesta siitä mitä olisin halunnut oikeasti tapahtuvan. Elin ehkä omassa maailmassani, omassa tarinassani jonka olin piirtänyt päässäni. Kuinka tämäkin tyttö saisi sen pojan ja kuinka koiranpentusuloista se olisikaan.

Koulussa katselin kateellisena rinnakkaisluokalla olevaa tyttöä joka oli mielestäni niin kaunis ja laiha. Vaaleat hiukset ja suosittu, niin sosiaalinen ja pojat pitivät hänestä. Silloin rukoilin jumalalta että olisin joku päivä yhtä kaunis ja pieni kuin hän, pienempikin. Tahdoin olla kaunis kuin ruusu, päältä niin kaunis mutta varresta kapea ja piikikäs.

Joten en osaa sanoa mistä kaikki se inho sai alkunsa. Katsoinko peiliin liian aikaisin elämässäni huomatakseni kuinka ruma olen ja kuinka en kuulu muiden kauniiden joukkoon. En voi merkitä vain yhtä tapahtumaa, tai ympyröidä tiettyä henkilöä syypääksi tapahtumiin. Ei ole ketään muuta syyllistä kuin minä itse. Tällaiseksi olen vain syntynyt ja sen kanssa lopulta oppinut elämään.