15. maaliskuuta 2012

Tunteiden kyseenalaistus


Luontoäiti on näyttänyt monet kasvonsa viikon aikana. Tiistaina olin Haisulin kanssa syömässä Picnikissä (taas) lohikeittoa ja sinä aikana ehti sataa räntää että rakeita kuin paistaa aurinkokin täysillä. Kotiin kun talllustellessani ihailin auringonvaloa samalla tuulen tuivertaen ympärilläni, kuin käyden taistoon. Näyttäen että osaa sekin, ei se ole vielä väsähtänyt.

Mietin kevään tuloa ja huomasin kyseenalaistavani tunteeni sitä kohtaan, sitten huomasin että kyseenalaistan tunteeni nykyään kaikesta. Voinko oikeasti rakastaa kevättä, jolloin kuollut herää eloon ja antaa energiaa lämmittämällä mieltä ja antaen puuskan aloittaa jotain uutta. Onko se liioittelua että ihan rakastan? Enkö löydä siitä yhtään huonoa puolta, yhtään porsaanreikää? Mikä minä olen sanomaan ovatko tunteeni aitoja, aivan varmasti joku tuntee enemmän!

Aivan kuten terveyteni kanssakin, kyseenalaistan sen verraten muihin. Toiset kertovat kuinka kroppa pettää ja pyörtyilevät, joutuvat letkuihin, eivät jaksa nousta, sydän tykyttää ja hengitys katkeilee. Minä en edes tunne huimausta, vain pientä alakuloisuutta ja asioiden suorittaminen kestää aikansa. Pystyn syömään (varsinkin Haisulin seurassa) ahdistumatta kummemmin, mutta en vain tahdo (ja ymmärrä miksi) painoani nostaa, joten kaikki on ok, ongelmaa ei ole? Varsinkin kun ne kompensaatiokeinot on saatu kuriin.

Vaikka ajatustaso on vähentynyt joinain päivinä 13,3asteeseen, tuntuu kuin mehiläispesä olisi äänekkäämpi päässäni. Kyseenalaistan enemmän sitä mitä ihmiset sanovat minulle ja siitä mitä minun heidän mielestään pitäisi tehdä. Varsinkin viimepäivinä kun kuulin siskoni kärsivän niin kovia astmakohtauksia ettei henki kulje ja pitää viedä Jorviin, niin mitä ongelmaa minulla muka olisi? Minä seison, elän ja hengitän. Pystyn käymään ulkona koiran kanssa, asioimaan kaupassa ja nyt harmittaa että sairaslomaani jatkettiin. Olisinhan minä työnteosta varmaankin selvinnyt, mitä sitten jos ruokailut eivät onnistu, eihän töitä sentään joka päivä olisi ollut!

Kotona ollessani energiaa on ollut liiaksikin. Keittiö, eteinen ja wc on perusteellisesti putsattu, ja seuraavaksi olisi tiedossa olohuone jonka sisustuksenkin tahtoisin muuttaa. Ja hommata vihdoinkin sen tietokonepöydän, sillä tykkään enemmän kirjoittaa pöydän ääressä kuin läppäri sylissäni. Ja keittiössä en tahdo vain huvikseni viettää aikaa joten kirjoittaminenkin on ollut vähäistä. Ehkäpä sitä pitäisi IKEA:ssa pistäytyä jonain päivänä, samana päivänä joku ihana voisi lahjoittaa minulle ylimääräiset rahansa.

I wanna scream till the words dry out
So put it in all of the papers, I'm not afraid
They can read all about it, read all about it