4. maaliskuuta 2012

Itsekkyys kateuden tilalle



Outo, hämmentynyt ja peräti ristiriitainen olo. Joko olen saanut auringonpistoksen tai liiallisen annostuksen valoa, mutta minulla on ollut parina päivänä vain hyvä olo. Olen pystynyt nauramaan, unohtamaan ne ainaiset rutiinit ja tavat, olemaan kuin normaali. Auttanut on sekin minua, että vierelläni on tallustanut ystäväni haisuli jonka armoille heittäydyn välillä täysillä, koska se on normaalia. Jos muukin pystyy siihen niin miksen minäkin, jos muut saavat niin miksi se olisi minulta kiellettyä?

Viime tekstissäni harmittelin kuinka CafePicnikin tonnikalapatonki on poistunut valikoimasta, ja haisulilleni lupauduin syömään sellaisen jos niitä jossain vielä eteen tulee. No on tullut. Ja kaksikin. Ensimmäinen oli haaste mutta ensimmäisen puraisun jälkeen oli paljon helpompaa. Mietin miksi sitä kammoksuin kun sen jälkeen olo oli ehkä jopa tyhjä(?) kun on tottunut aina niin täyteen oloon. Miksi olen aina valinnut salaatin tuntien itseni kylläiseksi kuin enemmän energiaa sisältävän patongin joka ei tunnu vatsassa kuitenkaan isolta.

Seuraavaksi aloin miettimäänkin oliko se picnikin patonki niinkään haaste, varsinkin kun nyt voin valehtelematta sanoa itselleni että en enää koskaan tule syömään sitä. Huomasin pohtivani sitä ja haisulini totesi minulle että onhan niitä muitakin paikkoja mistä saa tonnikalapatonkeja tai jopa tehdä itse, ja minä jähmetyin. Eihän niin voi tehdä, en minä voi. Eli turvana minulla oli enemmänkin paikka ja tottumus. Koulussa ollessani söin monesti picnikin patongin lihomatta kunnes vaihdoin subwayn tarjontaan ”terveellisemmän” ajatuksen siivittämänä. Subway vain ei ole niin helppo sillä siipikarjan poistuttua ruokavaliostani se ”kevyin” vaihtoehtokin sai siivet.

Mutta nyt haaste picnikin patongista on takana ja todella ristiriitaiset olot. Syödessäni ajattelin että nyt minun pitäisi jotenkin ahdistua, silti sen pysyessä poissa. Vaikka tarkkailinkin kokoajan muita ihmisiä ettei kukaan tuttu näe minun syövän jotain tällaista(!), (eihän Mira syö) tai että näkisin jonkun todella laihan joka katsoisi minua paheksuen. Ja juuri nämä ajatukset tulisi saada päästä pois, se ainainen annoskateus ja katkeruus. Hieman käänteisenä vain kuin muilla, jos muut saavat jättää ruokaa niin miksen minäkin, jos tuo tyttö viereisessä pöydässä siirtääkin jonkun osan salaatistaan syrjään niin eihän sitten minunkaan kuuluisi sitä syödä?

En siis luota itseeni. Tarvitsen siis esimerkin näyttämään itselleni miten toimitaan, ja kuitenkin minun pitäisi poistaa esimerkkien etsimisen. Onneksi minulla on Haisuli. Hän näyttää esimerkin molemmilta puolilta ja kyseenalaistaa minun tappelevan luonteeni kun myöhemmin voin hermoilla ruokavalinnoillani. Miksi otin patongin kun olisin voinut ottaa salaatinkin?

Uusi viikko taas edessä, jos osaisi taas hieman olla itsekäs.