20. tammikuuta 2017

Kirje 0.2



Olen alkanut enemmän näkemään öisin harhoja, ja sitä myöten pelkäämään yksin jäämistä. Öisin herään ääniin ja olen varma että ikkunan takana seisoo joku, joskus palaan takaisin uniin jossa ikkunan takana näkyy selkeä hahmo joka paljastuu välillä ties miksikin. Viime yönä se oli turvapalvelun mies joka oli tulossa tarkastamaan hälyttimiä. Olen selkeästi unen, kunnon sellaisen, tarpeessa. 

Juuri heränneenä ihminen on niin sekaisin että todellisuuden ja kuvitelman raja on niin pieni, että jollei pääse nopeasti rajan yli takaisin todellisuuteen, ahdistus on aivan kiinni sinussa.  Avuttomuuden tunne vetää jalat alta ja hengen haukkomaan, miettimään vaihtoehtoja, avaanko verhot, menenkö takaisin peiton alle, kenelle soitan. Monesti olen jo kännykkä kädessä valmiina valitsemaan numerosi, mutta parin järjen henkäyksen jälkeen lasken sen alas.  Enemmän kuin hahmoa verhon takana pelkään sitä, etten saisi sanaa suustani jos vastaisitkin, mitä edes sanoisin?  ”Apua minua pelottaa olla yksin, en tiedä kelle muulle soittaisin?" Saisinko sittenkään sanottua sitä mitä tunnen, löisinkö luurin korvaan kun ylpeys tulee tielle. Ihan kuin siinä vaiheessa edes ylpeyttä olisi. 

Tosin olen aina ollut sellainen, mieluummin annan sarjamurhaajan hyökätä kotiini kuin häiritä jotakin keskellä yötä vain sanoakseni anteeksi.