14. joulukuuta 2011

Luovuttaako kumpikaan?



Sanotaan vaikeimpien aikojen suodattavan ystäväpiiristä turhat, jättäen todelliset tilalle. Todellinen ei kuitenkaan meinaa helppoa, ystävyys on kuin parisuhde, siinä on tehtävä töitä jotta se pysyy kasassa mutta välillä on myös katsottava pitkän matkan takaa luottaen liiman tehoon. Minä olen tavannut tällaisen. Ja se perhana on pysynyt vierellä vaikka olen yrittänyt kuinka pinoamme kaataa kumoon. Kumpikohan oli lopulta sitkeämpi?

Ensimmäistä kertaa tapasin Tuutikin  kaverini Sandran syntymäpäivillä. Taisikohan silloin synttärisankari täyttää huimat 17v. Päätimme sankarin kanssa naruttaa erästä vieraista manaamalla henkiä Siskoni on noita-sarjan loitsuilla, ja tietenkin Laurahan lähti mukaan siihen. Tosin hän kovaan ääneen paheksui meitä. Itse muistan hihitelleeni tyypilliseen tapaan ja yrittäen olla vakavana näytelmässämme, onnistumatta, ja katselin kateellisena tätä uutta tuttavuutta joka suoralla naamalla heitteli vihkivettä ja ristejä päällemme. Olikohan se jo ensimmäinen merkki ystävyydestämme, kuinka toinen lyö leikiksi asiat ja toinen pysyy vakavana oli sen tarve tai ei.

Jos olisimme jo silloin nähneet vuosien päähän mitä tulisi tapahtumaan, olisikohan hän silti jäänyt kertomaan tätä tarinaa kanssani. Tarinaa sodasta jonka me molemmat olemme käyneet läpi. Välillä taistellen samalla puolella, seuraavaksi minun antauduttuanikin joka osottautui valheeksi vain jotta pääsisin toiselle puolelle. Tiesin jo toisen puolen heikot kohdat ja käytin niitä hyväkseni, ystäväni edellen taistellen tietämättään minua ja minun valheitani vastaan. Ja romahdettuanikin taistelussa, petoksesta riippumatta hän silti jaksoi nostaa minut ylös ja viedä turvaan. Toivoen minun pysyvän siellä. Turvassa.

Hän on huutanut, raivonnut, halannut, rakastanut, itkenyt sekä huolehtinut vuokseni. Ja missä minä olen nyt? Nyt olen taistelun keskellä välinpitämättömänä siinä kumpi puoli voittaa. Väsynyt taisteluun toivoen vain sodan loppuvan. Väsynyt miettimään kummalla puolella minä oikeasti olen? Taistelenko väärällä puolella, vai oikealla? Ja kumpi olikaan se väärä?

Oliko se missä minä aloitin taisteluni, taistelun terveyttä vastaan se oikea, tai entä se puoli kun aloin kuuntelemaan itseäni? Vai olenko jo seonnut puolissa, mikä on puolesta ja mikä vastaan. Välitänkö edes?

Ainoa kysymys huuliltani onkin; jaksatko vielä?

Sul on vastassa kaksi meitä, minä ja mun pää
tuomittu samaan selliin, kunnes henki riistetään