30. marraskuuta 2011

Särkymätön kolmetoista


Aamukävely avaa omat ajatukseni, harmikseni en vain saa itsenäisiä ulkoiluja joten ajatukset katkeavat aina siinä vaiheessa, kun joku väkisinkin yrittää keskustella kanssani. Tänäänkin kävelyllä olin juuri miettimässä tarkoitusta sekä eilistä päätöstä, niin johan joku alkaa kertoilemaan kuinka on liukastunut märkään mutaan niin että kännykät ym ovat lentäneet. Kunpa vain olisikin mahdollisuus joskus sulkea silmänsä, korvansa, mielensä täysin ulkomaailmalta. Olla van omassa maailmassaan. Kuulla vain omat ajatukset. Oma hengitys, poistua hetkeksi omasta kehostaan ja vain leijailla täydessä tiedottomuudessa.

Tämä viikko on alkanut huonommin kuin edellinen. Olen melkein alanut itkemään ilman syytä päivittäin, olen ollut levoton ja mielessäni olen lähtenyt juoksemaan, purkamaan energiaa, tehdä jotakin jonka vain minä päätän itse. Ilman valvovia silmäpareja. Käydä vaikka kotona hakemassa lisää vaatteita, olla vain yksin.

Eilisen ulkoilun aikana oli maassa vielä pakkanen. Lehdet olivat jäisen routaisia ja lammikot väreilemättä. Täysin tasainen. Minun teki mieli särkeä ne. Olin vihainen, pettynyt, turhautunut. Itseeni, painonnousuun -vaikka sitä yritetäänkin hyväksi tolkuttaa- niin kuitenkin liika on jo liikaa! Tuntui että on oikein särkeä jotain niin ehyttä, pilata täydellisyys. Jos minulle tehdään näin niin olen oikeutettu särkemään parit jäät tieltäni. Kuitenkaan oloani helpottamatta. Mitäköhän ihmiset sanoisivat jos heittäytyisin jonain päivänä ja vain huutaisin, karjuisin, kiljuisin. Ilman mitään sanoja, päästäisin vain tunteen pois.

Mutta ei, minun kuuluu olla hiljainen, hymyiltävä kun kohtaan ihmisiä, naurettava kun joku kertoo jotain hauskaa. Onneksi kukaan ei näe sisääni miltä oikeasti tuntuu. Vain harvoille sen kerron, ei se muille kuulu. Jos huomiota haluaisin, voisin tehdä yhtä hyvin julkisissa tiloissa. Jakaa muidenkin kanssa tämän tunteen. Mutta mitäpä se auttaisi?

Mitä auttaisi kertoa kuinka maaginen luku 13 minulle on. Kuinka se on kulkenut huomaamattani aina elämässäni. Asuntomme numero, portaiden määrä. Ja nyt se on seurannut minua aikuisuuteen.

(Ja sitten taas tultiin keskeyttämään ajatukseni. "15min jos viitsisit olla tässä muiden kanssa läsnä" Unohdetaan sitten se ahdistuksen purkaminen siis hetkeksi ja ollaan läsnä kahvihetkessä missä kukaan ei puhu mitään ja kuulee kuinka kahvitermarikin huokaisee)

Mutta numero 13, se ihana houkutteleva jo lapsuudessani läsnä ollut numero. Kuulin joskus elokuvasta 13 askelta kuolemaan mutta itse aina ajattelin kun talomme portaita kävelin, että 13 askelta taivaaseen. Ei yhtään vähempää, eikä yhtään enempää. Se voisi olla myös onnennumeroni 9, mutta lukema kolmetoista tuntuu juuri sopivalta, vain kaksi numeroa joihin pitää tarttua. Vaikka täällä jouduinkin vain haaveilemaan kolmestatoista, tiedän sen kotona odottavan minua. Katsotaan kuinka kovaksi kaipaus kasvaa, jaksaako vielä kaksi viikkoa vai karkaanko jo ensi yönä siivet selässäni kohti portaita.