27. marraskuuta 2011

Hiljaisuuskaan ei riitä


Moni eksyy yksinään

On turha huutaa, on mykkä suu

Ja toivo luhistuu



Kukin meistä on kovin hiljainen, johtuuko se siitä ettemme tiedä mitä sanoa vai olisiko liikaa sanottavaa? Vai siitä ettemme uskalla, jos häiritsemmekin toisia, tai eikö meitä kiinnosta vai tunnemmeko ettemme omasta mielestämme ole tarpeeksi kiinnostavia? voihan tietenkin olla, että jokaisen päässä ajatukset huutavat niin lujaa ettei edes huomaa olevansa hiljaa. Tähän teoriaan voisin ainakin itse kirjoittaa nimeni. Tietenkin koen olevani myös porukkaan kuulumaton sillä olen uutena leikkikentällä. Luon aina ovesta astuessani naamalleni pirteän ilmeen peittääkseni ne äänet ja kivut joita mielessäni koen. 

Olen kateellinen (voiko niin sanoa?) niille jotka uskaltavat näyttää tunteensa, jotka saavat kipua pois purkautumalla toiselle. Heille jotka osaavat romahtaa ja itkeä hiljaa tai kovaa hoitajan sylissä. Heille jotka huutavat naamapunaisena kirosanoja. Heille jotka ovat ahdistuneita ulkoisesti.

Olen itse aina tottunut vain purkamaan ajatuksiani hiljaa, joko paperille tai itseeni. Miten pystyisi opettelemaan olemaan avoimempi? Uskaltaisinko edes olla, sillä kun pidän jotain itselläni, jotain sisälläni, minä hallitsen tilannetta. Minulla on kontrolli.

Ensimmäinen viikko vierähtänyt isoissa tunnelmissa. Siis tunnelmissa (ja tiedossa) että olen isoin. Nyt tänään onkin tuntunut numerolta 101, kaksi pientä kuolleen näköistä ja yksi iso aivan liian elossa oleva. Miksi minä kadehdin kuolleita, mikä niissä minua kiehtoo? Miksi aina haluan olla enemmän kuin mitä jo olen, miksi mikään ei koskaan riitä? Jokaisena päivänä olisi pitänyt tehdä vielä enemmän, olisi pitäny kurottaa pidemmälle. Ei olisi pitänyt luovuttaa niin helposti, olisi pitänyt vain jatkaa kovempaa.

Hiljaisuudessakaan en saa rauhaa ajatuksiltani jotka huutavat aivan liian kovaa. Kuka tekisi minusta tarpeeksi pienen, nostaisi ylös ja veisi pois. Kuka voisi hiljentää hiljaisuuden melun.



Ilta saapuikin niin äkkiä

kirkkaana aamu nyt jo hämärä

Niin jäikin päivän matka lyhyeksi

mä olen tässä, otathan mut syliisi

Kun varjo musta kaiken yli käy
ei valon pilkahdusta missään näy
Mä käden laitan käteen ystävien
kuuletko kun hiljaisuuskin tekee sen?

On meitä täällä heikkoa niin monta
surun alla aivan voimatonta
Sanat haihtuivat, vain toivo jäljellä
pidät huolta minustakin pienestä