20. heinäkuuta 2013

Ystävyyden tunne

Olenko koskaan kertonut teille ystävästäni Camillasta? Siitä kuinka hän toisinaan ärsyttää minua soitoillaan juuri kun olen tekemässä jotakin, siitä kuinka hän höpöttää minulle asioita jotka eivät joskus jaksaisi kiinnostaa minua pätkääkään, ja siitä että hän joskus ohittaa täysin minun kuulumiseni. Olenko siis koskaan kertonut kuinka hän pitää minut kiinni elämässä?

Ne ärsyttävät soitot merkitsevät hänen ajattelevan minua, turhanpäiväiset jutut on vain tekosyy kertoa että hän haluaa olla yhteydessä ja minun kuulumisten sivuuttaminen merkitsee vain sitä, että ne ovat niitä kuulumisia jotka pitäisi vain unohtaa. Ne ajatukset joille ei anneta sijaa.

Tapasimme toisemme kun hän saapui työpaikallemme töihin kolmisen vuotta sitten ja jo ensimmäisenä päivänä juttelimme kuin vanhat tutut. Seuraavana päivänä minä olin aamuvuorossa ja hän tuli iltavuoroon, mutta niiden parin tunnin aikana kun ehdimme yhdessä työskentelemään, kuljimme käsikoukussa minne menimmekin, ja heti viikonlopuksi sovimme menevämme yhdessä ulos. Tosin sitä kyseistä tapahtumaa emme ole toistaneet edes vuosipäivien kunniaksi, Kivenlahden Seurahuone ja huonot räppikeikat jääköön historiaan.

Olemme opettaneet toisillemme pieniä ja suuria asioita vuorotellen, hän opetti minut käyttämään taas mekkoja ja olemaan tyttömäisempi, minä opetin hänelle mustapäälappujen ihanuuden ja kasvokuorimisaineen käytön.

Hän opetti minut pitämään enemmän katkaravuista, ja minä opetin hänelle pippurin kurkkuviipaleiden päälle. Hän sai minut maistamaan valkosipulin kynttä ja minä kostin ja laitoin hänet maistamaan sienisalaattia.

Näin kesäaikoina pääsen nauttimaan hänen seurastaan enemmän, sillä olemme useammin töissä yhdessä, ja ne päivät saavatkin minut muistamaan miksi hänestä pidän. Tuntuu kuin jokaisella tapaamiskerrallamme
opin hänestä jotain uutta, ja jokaisella kerralla raotan hieman enemmän minun salaisuuksien arkkuani, mikä nostaa tunteet pintaan.

Hän on nähnyt minun huononpäiväni töissä ja minä hänen. Olemme nauraneet yhdessä tapaturmillemme töissä, oli se sitten peukalon jättäminen kassalippaan väliin tai jopa päähän tippunut rullakko. Kova kipu mutta naurulla olemme aina asioita muistaneet.

Kerrankin hän itki puolestani koska minä en siihen pystynyt, hän tunsi sen mitä minun olisi pitänyt tuntea. Hän teki sen mitä minä en pystynyt ja osannut. Kunpa voisin vain jakaa sen tunteen mikä minulle tulee ollessani hänen kanssaan, kun hän saa minut tekemään jotakin mitä en koskaan kuvitellut tekeväni.

Kuten tänään, kuten nyt, hän on saanut minut itkemään oikeasti, hän on saanut kyyneleet vierimään silmistäni ulkoillessani koirien kanssa, vain siksi että minä tunsin sen mikä monelle muulle on niin helppoa ja itsestään selvää, minä tunsin välittämisen tunteen kunnolla sydämessäni. Ja ennen kaikkea minä tunsin kiitollisuutta.

Kiitos sinusta, ja kiitos että olet siinä vaikka olenkin toisinaan aikamoinen apina ja urpo. Kiitos.

Opin jotain tärkeää sinä iltana. En saisi yrittää estää kaikkea tapahtumasta. Joskus kuuluukin tuntea olonsa kiusaantuneeksi. Joskus kuuluukin olla haavoittuva muiden nähden. Joskus se on välttämätöntä, koska sen ansiosta ihminen löytää seuraavan osan itsestään, seuraavan päivän. [©Cecelia Ahern – Mitä huominen tuo tullessaan]