6. tammikuuta 2013

Muistojen polulla osa 6



11.07.2008

Perjantai - Junalla omiin ajatuksiin
Täällä sitä sitten ollaan. Jämsässä, ihan himoksen vieressä. Eilen tsukutsuku veturi kuljetti mut aamulla aikaisin tänne, ja sanonpa vain että ihastuin junalla matkustamiseen. Edelleen siis vältän niitä lähiliikenteen junia, mutta tämä pitkän matkan taittaminen oli aivan nautinnollista. Istuin yläkerrassa ikkunapaikalla, ja vaunussa ei ollut paljolti ketään. Osa jäi jo riihimäellä, osa tampereella. Mutta minä tyttö jatkoin suoraan Jämsään saakka. Vaikka olisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa vain sinne istuskelemaan. En pystynyt lukemaan kirjaa, enkä täyttämään ristikkoa kolmen tunnin aikana, niin olin tohkeissani maisemista ja hiljaisuudesta. Kaiken mitä nyt onkin tapahtunut se oli aivan loistava asia.
Tosin heti kun olin noussut junasta, vastassani oli 4 tapausta jotka kukin aina välillä vaativat minulta täyden huomionsa. Isi, äiti, mamma sekä minun pieni prinsessani Misa. Ja Misan näkeminen oli parasta. Olin hoitamassa siskon uutta kissaa ja niin kova ikävä iski, että hyvä etten alkanut itkemään. Ja heti kun Misa eilen sai minut silmäänsä, tuli niin kova kiire minun luokseni että äitikin joutui juoksemaan. Rakastan eniten maailmassa minun pientä palleroistani.
Misa halusikin heti esitellä minulle paikkoja mökille saavuttuamme. Ja hänen piti vielä näyttää kuinka hienosti hän kulkee pihalla ilman remmiä. Illalla istui niin ihanasti veneessäkin äitini sylissä, kun itse olin onkimassa. En tiedä mitä olen tehnyt, mutta Misa on aivan täydellinen koira. Tai sitten se on vaan synnynnäinen vika. Ja loppuiltakin kului siinä kun neiti seuraili minua paikasta paikkaan, ja suuttui heti kun menin vessaankin.
Ja vessasta puheen ollen, sainpas naurut kun istahdin sinne. Tietenkin ensin olin vannonut, että ulkohuusseihin en varmana mene ja pidätän vaikka päiviä että pääsen johonkin sisävessaan. Vatsa vaan sattui olemaan erimieltä. Mutta kumminkin, vessassa oli kyltti jossa luki "tilassa nauhoittava kameravalvonta". Huusin isille samantien, että täällä on asennettu oikein vahtausmekanismit minua varten. Onneksi se oli vain vitsi, siis se kamera. Kai..?
Ja sainpas jo kalankin. Isomman kun isi on täällä vielä saanutkaan. Neljä olisin saanut, mutta vain yhden sain veneeseen saakka. Muut pääsivät karkuun. Mutta näköjään joku kuuntelee minua jossain, sillä uhosin että jos ei kalaa tule niin sitten ei Mira mitään syökkään. Kerran kun mökillä olen niin kalaa pitää saada, ja itse kalastettua!
Ja tänään sitten olenkin jo herännyt neljän aikoihin aamulla ja juonut jo kolmisen kuppia teetä. Kesällä ja mökillähän ei nukuta. Ajatuksissani oli valokuvaaminen aamulla, mutta pienellä neitokaisellani olikin toiset suunnitelmat. Kokoajan piti olla sylissä ja sitten pitikin päästä sisään. Ja sittenkun vein sisään ja jäin itse ulos, niin hirveä raapiminen sisältä että nyt haluan ulos. Noh, ehkä huomenna onnistaa paremmin. Onhan siinä sitten tullutkin jo yksi kirja saatu lopetettua ja toinen aloitettua. Sekä täytetty parit sudokut ja ristikot. Ah, ei tämä mökkeily ollutkaan niin kamalaa. Jotenkin nautin jopa, mitä ensin epäilin. Aurinko paistaa, on lämmin.. Ilmatkin kuulemma parani heti kun tulin tänne. Tästä mökkeilystähän pitää tehdä ihan tapa.
Nyt voisinkin sitten pikkuhiljaa laittaa kahvia tippumaan noille muille unikeoille. Jopa mamma nukkuu, ja yleensä se on herännyt mun kanssa aikaisin. Muistan kesäisin kun olin sen luona, molemmat heräsi jo neljän - viiden aikoihin ja aloitimme päivämme lehdellä sekä kahvilla/teellä. Niin ja voileivillä, mistä mamma jaksaa muistuttaa. Nykyään aamuisin hän vain naureskelee viilin syöntitavalleni. Pyhpah.
Ja oioi tänään näen tätini ja siskonpoikani, ja menemme koko porukalla yhdessä markkinoille. Mitäköhän kivaa sieltä löytäisin. Ja illalla Niko tulee tänne myös niin pääsemme yhdessä kilpailemaan, kumpi sen isomman kalan vetää. Taidetaan molemmat olla pystyssä vielä keskiyölläkin, koska kumpikaan ei suostu luovuttamaan. Mutta onneksi on loma, silloin saa valvoa.
 Ja nyt, kahvi porisemaan, tee kiehumaan, viili pöytään ja päiväkirja käteen.
Onkohan täältä pakko lähteäkkään pois?