26. marraskuuta 2012

Emaloitu ärsytys


Yhdellä jos toisellakin on viimeaikoina näkynyt blogissaan sana ärsyttää. On ollut ärsytys listoja ja nyt minäkin kannan korteni kekoon kertomalla kuinka minua ärsyttää se, etten ole saanut kirjoitettua. Yleensä aamut ovat olleet sitä niin otollista aikaa kun aivojeni syövereistä purkautuu sanoja, lauseita sekä ajatuksia siihen tahtiin että hyvä kun on mukana pysynyt. Nyt kuitenkin minua ärsyttää koska aamuni ovat viime aikoina menneet vain asioiden tekemiseen, ja siihen jumittamiseen.

Torstaina minulla oli aikomus kirjoittaa pari muutakin tekstiä jo valmiiksi ajastettavaksi, silloinhan minulla piti olla sitä aikaa tehdä vaikka mitä kun kotona piti odotella autontuulilasin vaihdon valmistumista.  

No, aamulla kaaduin Misan kanssa takaisin nukkumaan auton vietyämme ja heräsinkin seuraavan kerran vasta lähempänä 11. Olin ehtinyt pissattaa Misan ja aikeissa aloittaa aamupalani Camipupu päättikin soittaa. No puhuttiinhan siinä (siis aivan asiaa) kokonaiset kaksi tuntia aamupalani seisoessa edessäni. Aamupala ja se aamuhetki on niin pyhä asia minulle, että mitään muuta (paitsi katsoa sarjoja koneelta) voi tehdä sen kanssa samanaikaisesti. No aamupalahan siirtyi taas pienellä hetkellä. Sitten kun olin saanut viilini tuhottua, olikin jo aika lähdettävä hakemaan autoa. Ja siitä siirryin vanhemmilleni jossa kävimme äidin kanssa taas kaupassa ja katsoimme nauhoituksia pois. Ja sitten kotiin nukkumaan.

Siinä oli yksi päivä elämästäni. Siis se kuuluisa ja eniten odottamani vapaapäivä. Hieman minua ärsytti. Ei puhelu Camipupun kanssa, eikä vanhemmillani vierailu vaan se että menin takaisin nukkumaan aamulla.

Perjantaina sitten muistin sen miten joulu ja viikonloppu saa ihmiset liikkeelle, sillä töissä oli aivan kamala ruuhka. Kaikki kauheus ja kiire tapahtui samaan aikaan. Ensiksi visaelectronit jumittuivat ja jonot seisoivat, samalla hetkellä eräs mies kysyy minulta voi paketin hintaa ja vaikuttaa aivan mukavalta, hieman vajaaälyiseltä liekö läheisen asumiskeskuksen asukkaita. Voin hinnan saatuaan ja sen ostettuaan hän kuitenkin jäi seisomaan ja keskustelemaan kanssani sorsakiven roskiksista ja muusta sellaisesta, tyypilliseen tapaani vain hymyilin ja yritin samalla purkaa jonoa hänen takanaan. Siinä se sitten vain seisoi, jono että mies. Hetki hetkeltä tunsin kuinka asiakkaiden ärsytys minua ja tätä miestä kohtaan vain kasvoivat, ja varmaan tunsi mieskin sillä miehen ääni alkoi korottua aste asteelta ja kirosanoja ilmestymään sanojensa sekaan.

Näki kuinka tytön silmistä kuvastui kauhu, hänen tajutessaan ettei pystynytkään enää hallitsemaan tilannetta. Kun nyökyttely ja teennäinen hymy eivät enää auttaneet. Kun äsken niin leppoinen mies hänen edessään oli muuttunut aseesta ja ammuskelusta puhuvaksi mielipuoleksi.

Tuo siis minun muistiinpanoni siltä päivältä. Mies onneksi lähti sen jälkeen, mutta loppupäivän ja seuraavankin vain vilkuilin töissä suunnasta toiseen peläten miehen tulevan takaisin. En pelännyt tai kammonnut asiaa aseesta ja kirosanojen nosteen takia, vaan sen että minä en pystynyt hallitsemaan tilannetta.

Muutenkaan en ole viimepäivinä ollut se terävin kynä penaalissa, enkä tosiaankaan kypsin muna kattilassa. Olin laittamassa unisena keitettyjä kananmunia astiakaappiin tuossa yhtenä päivänä, ja eilen tunkemassa roskia punajuuri purkkiin. On sitä varmaan muutakin tullut tehtyä.

Jokaisena päivänä olen suunnitellut tekeväni vaikka mitä, oikein aikataulun kanssa. Lopulta päivä loppuu vain siihen etten ole tehnyt mitään niistä, ja se jos joku niin ärsyttää.