19. elokuuta 2013

Ennakoitu syyllisyys


Saadessani eilen tiedon että tämän päivän päivävuoro vaihtuisi aamuvuoroon, olin innoissani. Ensiksi tulisin olemaan lempiosastollani eli leipäosastolla, ja toisekseen aikainen aamu meinaisi myös aikaista poistumista työpaikalta. Kevyiden kantamustenkin osalta päivä tulisi olemaan kipeälle ranteelle helpompi. Ja kuten minut tuntevat tietävät, onnistuin illan aikana suunnittelemaan kokonaisen työpäivän jo valmiiksi. Mutta olisihan minun pitänyt oppia jo, että kun on kyse meidän työpaikasta, asiat eivät koskaan mene niin kuin pitäisi..

Olin ajatellut, että koska työpaikalla on puhuttu paljon tehoista ja tunneista, lähtisin aikaisemmin jos siihen olisi mahdollisuus. Pomo näytti minulle vihreää valoa tämän suunnitelman osalta, ja aamukuormaa katsoessani tiesin että se olisi jo ennen yhtä purettu. Kunhan olisin saanut tauotukset ja kuormat purettua olisin vapaa. Fiksuna tyttönähän minä sitten ajattelin etten pidä ruokataukoa, jos (ja kun!) kuitenkin pääsen aikaisemmin. Olisihan sekin pitänyt tietää että ei tässä tytössä tähänkään mennessä mitään fiksua ole ollut.. Ja että juuri silloin kun kaivattaisiin muurahaisjoukkoa, kentällä on korkeintaan etanat.

Lopulta lähdin töistä puoli kaksi ja kiukkuisena että meinasin olin peruuttaa autollani tuttuni päälle, ja siinä samassa kiukku vaihtui syyllisyydeksi. Ja kuka oli syyllinen, minä itse. Minä itse olin asettanut päivän tiettyihin pisteisiin ja minä itse menin pettymään kun pallo ei osunutkaan niiden kohdalle. Turha minun oli muita syyttää jos he olivat vielä purkamassa yhtä kärryä siinä ajassa kun minä olin kaksi, turha minun on hermostua siitä jos minun on mentävä kassalle kun toisella on vessahätä. Ja kun syyllisyys sai otteen minusta, tunsin syyllisyyttä kaikesta. Rafin ripulista, siitä etten ollut keittänyt äidille kananmunaa valmiiksi eilen, siitä että maa on pyöreä eikä litteä..

En ole koskaan osannut asettaa syyllisen rooliin ketään muuta kuin itseäni, sillä näen aina kaiken heijastuksena omista toimistani ja odotuksistani. En osaa ottaa vastaan tapahtumia, joita ei ole ennalta määrätty tapahtuvan. Ja silloin isken sen itseäni vasten, olisihan minun pitänyt tietää.

Mitä mieltä te olette, pitäisikö minun jo tässä iässä opetella syyttelemään muita, vai onko parempi että itse kannan syyllisyyden miekkaa?