11. tammikuuta 2012

Syyllinen kunnes toisin todistetaan


Herään yöllä hiostavaan oloon, on heitettävä peitto pois päältä. Seuraavaksi onkin jo kylmä, kädet etsivät peiton ja ryömin sen alle vapisevana toivoen saavani vielä unta. Sitten iskeekin pahanolon aalto. Kylmä käsi joka puristaa vatsaasi ja saa sinut hokemaan hiljaa ”Älä tule ylös, älä tule ylös..” jonka jälkeen on jo juostava.

Päässäni kiroan kaiken syömäni samalla kun etsin syyllistä vatsassani tapahtumiin myllerryksiin. Kumma kuinka sitä tuleekin heti syyttäneeksi ruokaa, leimaten sen viholliseksi itseään kohtaan.
Kurkku, tomaatti, tartex-tahna, näkkileipä, soijakastike, peruna, salaatti, yogurtti.. Syyllinen on löydettävä.

Se on tuhottava, poistettava kokonaan silmistäni. Järki päässäni yrittää sanoa ”Ehkä olet saanut vain jonkun pöpön, ehkä olet kipeä”. Mutta ei, vaikka kuumemittari näyttääkin 38,5 ja liikkeellä on vatsapöpöä joka on voinut tarttua jostain. Ei, vaikka elimistön korjaantuessa vastustuskyky on heikompi, ongelmana on ruoka, syyllinen on aina mielessäni ruoka. 
Kyllä, ruoka on ongelma, on siis lopetettava syöminen?

Maailmaamme pyörittää ruoka, minun liiaksikin. Milloin kuulen kuinka se lohduttaa jotain, suklaata suruun, ja seuraavaksi se on vihollinen, ei olisi pitäny syödä sitä viimeistä palaa suklaata.
Sitä on turha yrittää paeta minnekään, se seuraa sinua tai löydät sen uudestaan. Sanoja, lauseita, toteamuksia, uskoja –jokainen liittyen ruokaan. Kuulen niitä sovituskopissa, perhepiirissä, kauppareissulla, bussimatkalla. Siihen liittyy tunteita, olen oppinut kuinka sen avulla voi hallita toisia ja samalla kuinka se määrittelee meidän tunteemme.

Kuinka sinä osaat tehdä näin hyvää ruokaa – Kamalan sitkeää tämä liha
Kyllä minäkin hoikkana pysyisin jos söisin vain rehuja – Ei minun pitäisi tätäkään syödä kun se lihottaa

Olen oppinut pelkäämään, pelkäämään mitä ruoka tuo nyt eteeni. Tuoko se keskustelua päivästä, turvallista. Tuoko se riitelyn rikotuin astioin, tai suuttumuksesta johtuvan ruokahaluttomuuden. Jolloin jään pöytään vain katsomaan eteeni, kyyneleiltä piilossa, yritän syödä, yritän näyttää että minä pystyn, minä olen tässä, minä pysyn rinnallasi.

Minä en järjestä kohtausta vaikka ei maistuisikaan, en paisko astioita, en pelleile. Minä välitän sinusta. Minä lupaan olla kiltti tyttö.

Ruokaa on helppo kontrolloida, sen kanssa voi pelleillä, sille voi näyttää tunteensa. Sille on huudettu, itketty, kiroiltu, syljetty, paiskottu, muussattu.. Sille on uskallettu näyttää paha olo. Ystävä ja vihollinen, jolle on uskallettu näyttää oma itsensä.

Oltiinko me muka niin kireitä kokoajan?
No kyl me molemmat tunnuttiin vihaavan ruokaa alku päivästä lähtien, koska se oli se parannus. Me oltais mielummin tehty vaikka sata muuta asiaa ku syöty sitä kakkaa.