21. tammikuuta 2012

Ajatusten punnituksilta piilossa



Mitä ihmettä mä teen?  Ajattelin vielä viime viikolla että ’joo päiväosastoa vois kokeilla vielä kerran’. Eilen tuli soittoa ja mä panikoin jo kun pupu metsästyskaudella. Alkaisi siis suoraan jo maanantaina. Mun mieli huutaa että en ole tarpeeksi laiha valmis vielä menemään sinne, ruokamäärät ovat liian isot, ite ottaminen tarkoittaa että otan liikaa ja vielä pitäisi osallistua torstaina ruoanvalmistukseen.
Voitaisiinko tehdä jotain missä ei ole riisiä, pastaa, kamalasti perunaa tai lohta? Voidaanko tehdä uunikasviksia ja vaikka hedelmäsalaatti tai kiisseli?

Haasteita on ollut jo itse kotona oleminen joten pystynkö ottamaan niitä lisää?

Ruokamäärät tosiaan tuntuvat kotona jo isoilta, ja eilen olin vetämässä itseni jojoon kun syötiin äidin kanssa lounasta. Tuntu että kaikki sen jälkeen oli liikaa, ei auttanut vaikka ajatuksissani yritin saada syötyä ruokaa paremmaksi.
Älä huoli, et kuitenkaan syönyt riisiä tarvittavaa määrää, suurin osa lautasesta oli vain kasviksia. Älä huoli vaikka söit Brandonia vahdittaessa pari näkkileipää, näkkileipä vastaa kuitenkin vain puolikasta leipää. Älä huoli.. älä huoli..

Kotona kun aloin laskeskelemaan päivän ruokasaldon huomasin syöneeni listan mukaan vain lounaan ja välipalan verran. Joten miten minä tulen kestämään kokonaisen listan?

Sitten alkaa ajattelemaan josko sittenkin se alakerta? Ei tarvitsisi joka aamu herätä lumituiskuun viemään koiraa kiireellä ulos. Ei tarvitsisi palella pysäkeillä. Ei tarvitsisi itse ottaa ruokaa vaan ruoka odottaisi minua. Voisin mennä jokaisen ruoan jälkeen nukkumaan omaan huoneeseen, pääsisin taas halaamaan maailman parasta hoitajaa..
Ja pum, ikävät asiat täyttävät mielen saman tien; ei ulkoiluja, ei omaa vapautta, pullat viikonloppuisin, iltapalat joka ikinen ilta, ei emmerdalea aamupalan aikana, ei viilipurkin heittämistä koiralle. Vain se paha olo ja ahdistus.

Miksi ylipäätänsä sitten menisin? Jaa-a, sitä nyt itsekin olen miettinyt. Josko vielä katsoisi yhden viikon eteenpäin, tai kaksi. Kokonainen kuukausikin olisi hyvä, tai kaksi. Sitten kun olen valmis, milloin ikinä se onkaan, mutta ei –ei vielä.

Katsotaan maanantai vielä rauhassa, tiedossa on kuitenkin vain kolme ruokailua sillä hoitajilla on koulutustilaisuus joten pääsemme aikaisemmin kotiin. Maanantaina punnitsen pystynkö, osaanko, jaksanko, tarvitsenko? kysymyksiä paremmin.

Nyt punnitsen vain sitä piiloutuako takaisin peiton alle vai keittää toinen kuppi teetä. Elämä on vain täynnä kysymyksiä ja valintoja, mutta miten valita juuri se oikea?