25. joulukuuta 2012

Tonttupartion painajainen




Olen varmaan kamalin lahjojen saamisessa, ei mulle vaikea ole ostaa tai antaa lahjaa –kunhan pysyy suunnitelmassa ja listassa. Joulu kun alkoi, ihmiset kysyivät mitä tahtoisin ja laadin listan mitä tarvitsen tai olin itse ajatellut hankkia. Suunnitelma siis oli helppo, listasin puuttuvat Muumi –mukit ja kulhot, Teema –astiat ja eniten kaikista sanoin tarvitsevani rahaa, eli lahjakorttien luulisi olevan helppo ratkaisu siihen. Joten olihan minullakin siis lahjojen saannissa odotuksia, ja ehkä jo jonkin näköisiä varmoja mielikuvia olin itselleni maalaillut. Odotin muumimuki vuorta ja lahjakortteja. Ja paria kirjaa mitä olin listannut myös.
Ikinä ei pitäisi odottaa mitään, luulisi oppineen jo monen ikävuoden jälkeen, että siitä seuraa vain pettymyksiä.

Voi luoja että olen kamala, mutta siltä minusta tuntui eilen toisinaan.

Ei siinä, etten olisi saanut myös yllätyksellisiä asioita joihin olin tyytyväinen (kuten vaaleanpunainen jäätelökone, Haisuli jätskikestit tiedossa!), tai etten olisi saanut niitä mitä oli listallani, mutta no, niiden parin viereen mahtui liuta niitä joiden avaamisen jälkeen ajatuksissani olivat vain sanat; ei taas ja miksi?

Tämä on yksi lisäsyy miksi voisin jättää vain joulun viettämisen välistä. Ei sen oman pettymykseni vuoksi, vaan sen kun lahja sylissäni ajattelen kuinka lahjan antaja on ollut aivan innoissaan lahjasta ja loukkaantuisi jos kuulisi ajatukseni. Mikseivät vain ihmiset ymmärrä selkeää lausetta; Älä hanki minulle mitään!

Sain mm:
OBH Nordican vaaleanpunaisen jäätelökoneen
Taikametsä –muumimukin
Sosuli ja Hosuli –muumimukit, jotka jo omistin ja annoin eteenpäin siskolleni. (Voi Mamma mikset noudattanut sitä listaa tai kysynyt apua?)
Sosuli –muumikulhon.
Beethowenin joulu –elokuvan, jonka luovutin suosiolla Tikrun lahjakasaan. (Voi miksi Mamma, miksi?!)
Leikkuulautoja, kun jotain on ostettava ja annettava annetaan sitten jotain vain? Olen tyytyväinen tosin siihen että en siskoni tapaan saanut sian muotoista leikkuulautaa, koska saimme sellaiset jo viimevuonna ja senkin olen salakuljettanut vanhemmilleni. (Voi Mamma, voi Mamma. )
Valkoiset villasukat
Pokkarina Kate Jacobs – Lohturuokaa
Harmaa villaponco, kun oppisi käyttämään ensin niitä muita joita kaapissa ennestään jo on.
Iittalan teemamuki joulukuusenkoristeet, viritin ne keittiön maustehyllyyn ja ne ovatkin aika kivat vaikka ensimmäinen reaktioni olikin harmitus



Mutta nyt on yksi joulu ohitse odotuksineen, pettymyksineen ja harmituksineen. Vuosi aikaa seuraavaan, mutta voiko jo valmiiksi sanoa kiitos ja ei kiitos, jätän välistä?