28. joulukuuta 2012

Asiakaspalaute


Hyvät asiakkaat, tiedän teillä olevan sana jos toinenkin lähikauppaanne tai muuhun kauppaan ja sen toimintatapoihin. Tullessanne kauppaan luotte nopean vilkaisun juuri nähtävillä olevaan hedelmä ja vihannes osastoon ja päätätte mielessänne, ettemme huolehdi juurikaan sen esillepanosta. Kierrellessänne muualla ja löytämättä tuotetta kiroatte mielessänne kun myyjää ei näy ja päätätte tulla kassalle kesken ruuhkan ihan vain nopeasti kysymään missä kyseinen tuote on. Kassalta kestää hieman vastata kysymykseenne kun on palveltava vielä edellinenkin asia. Kiroatte kuinka aikaa kuluu ja lopulta saatte teidän mielestänne monimutkaiset ohjeet. Hylly nro x siinä sen ja sen vieressä. Teitä ottaa jo päähän ja kovasti sillä teillä on kiire ja olitte toivonut vain pikaista kauppareissua mutta syytätte kauppaa sillä asiat eivät ole siellä missä kuuluisivat tai ovat loppuneet. Tuskastuitte jo kerran kun suosikkijuustonne oli päädytty poistamaan valikoimasta. Miksi aina se minun lempituotteeni poistetaan, luulisi että ihmiset ostavat sitä, minä ainakin ostaisin!

Lopulta saavutte kassalle jossa jonot yltävät hyllyrivien lomaan. Teidän tekisi mieli tokaista eikö niitä kassoja ole lisää, mutta ystävällisesti edessänne oleva mies päättää huutaa kassalle samasta asiasta. Kassa tokaisee jotain tauoista ja miehityksen puutteesta. No pakkoko niille tauoille on mennä juuri ruuhkan aikaan, ja luulisi nyt kaupan konsernin (Kesko, Hok-Elanto yms) olevan varaa palkata yksi ylimääräinen aivan vaikka vain pariksi ruuhkatunniksi kauppaan.

Te vaaditte välillä meiltä hyvin paljon, ellei jopa mahdottoman paljon. Meidän pitäisi tietää jokaisen tuotteen hinta suoralta kädeltä, tietää jokaisen helmiohran ym tuotteen sijainti, olla nopea kassalla mutta samalla ystävällinen. Samalla meidän pitäisi toimia lapsenvahtina teidän lapsellenne, mutta olla komentamatta heitä kun he käyttävät kaupan kalusteita kiipeilytelineinä, leikkivät sirukortin lukijalla, repivät lehtiä auki tai ahtaavat suuhunsa sitä mitä ehtivät käsiinsä saada. Onhan sitä lapsen annettava syödä jos hänellä nälkä kerran on. Tuskin kassa sitä harmittelee jos saa käsiinsä tahmaisen jäätelöpaperin.

Minä en teiltä paljon vaadi, mutta joskus toivoisin hyvinkin paljon teidän käyttävän järkeä.

Näin alustavasti haluan vain sanoa että;
- muovipussit voi ottaa heti, ei tarvitse tunkea kassaneidin nenään ilmoittaakseen että ottaa ja haluaa sen heti.
- tavarat voi laittaa lähelle, vaikka siinä olisikin toinen vuorossa ennen. Sitä varten ovat välikapulat. Ja tiiviillä asettelulla myös takana tulevan on mahdollista laittaa omat ostoksensa hihnalle jolloin asiointi nopeutuu.
- kuitin ottaminen, sitä ei tarvitse katsoa halveksivasti puoliminuuttia ja sanoa ettei halua sitä, jolloin kassan on noukittava se sieltä kolikoiden yms alta. Ja jos sen ottaakin käteen, niin kassan päädyssä on roskis johon sen voi halutessaan laittaa, sitä ei tarvitse jättää kassahihnalle ylimääräiseksi roskaksi.

Sydney J. Harris käveli eräänä iltana kadulla ystävänsä kanssa, joka pysähtyi ostamaan sanomalehden. Lehdenmyyjäpoika oli juro ja epäkohtelias antaessaan rahasta takaisin. Harrisin ystävä katsoi poikaa suoraan silmiin ja hyvästeli tätä lämpimän ystävällisesti lähtiessään jatkamaan matkaa.

"Olipa hapan kaveri", Harris huomautti. "Hän nyt on samanlainen joka päivä", ystävä sanoi hartioitaan kohauttaen. "Miten sinä viitsit olla aina niin ystävällinen hänelle?" Harris ihmetteli. "Miksi en olisi?" ystävä kysyi. "Miksi antaisin hänen päättää käytöksestäni?"

-Alan Loy McGinnis [Positiivarit 21.11.2012]