13. marraskuuta 2013

Ovet takalukkoon, joulu on ovella

Jos joku olisi sanonut minulle lapsena, tai jopa muutama vuosi sitten, että tulisin lausumaan äidilleni sanat ”en vietä joulua” olisin varmaan nauranut hänelle päin naamaa. Minäkö? Ilman joulua? Minähän se olin muutamia vuosia sitten ensimmäisenä kassajonossa kun glögit ja piparit ilmestyivät kaupan hyllylle. Ilmoitin silloin entiselle poikaystävälle että meillä alkoi nyt joulu. Siinä sitten kynttilänvalossa syötiin pipareita ja juotiin glögiä, olikohan ehkä lokakuu kuitenkin vasta menossa.

Aloitin tämän uhoamisen oikeastaan jo parisen vuotta sitten, mutta ei minua otettu vakavasti ja lopultahan aina minä siellä joulupöydässä olen istunut. Toivottavasti nyt kolmas kerta kertoisi totuuden ja antaisi minun olla vain itsekäs. Tänä vuonna ahdistus joulua kohtaan ja sen sivuuttaminen on vain voimistunut. Joulukalenteritkin olen kiertänyt kaukaa, vaikka viime vuonna minulla taisi olla hankittuna jo oma veikkauksen- sekä haribon kalenteri. Tai ainakin olin hankkinut Tikrulle jonkin niistä suuremmista. Ei ei ei, ei minua saa edes ostamaan yhtä joulutorttua.

Tänä vuonna minä, käsi sydämelläni vannon, etten stressaa siitä ostaako sisko savusiian vai ei, siitä joudunko lahjoittamaan suurimman osan lahjoistani heti kiertoon, siitä monelta on hyvä mennä vanhemmille ja siitä miten hermoni kestävät.

Joulu on kuitenkin monille nauttimisen aikaa, ja minä en halua olla nurkassa hiljaa ja leikkiä viihtyväni. Siinä ei ole mitään mitä minä kaipaisin.

Joten ystävät, sukulaiset yrittäkää ymmärtää, mutta minä kieltäydyn joulusta. Aiheutatte minulle vain pahan mielen jos yritätte muuttaa mieltäni tai ostatte lahjan.

Mitä mieltä sinä olet? Onko se itsekästä? Vai onko sinulla päinvastoin, odotatko tapojesi vastaisesti sittenkin innolla joulua?