10. marraskuuta 2013

Isälle kiitos



Pienenä minua kutsuttiin aina isin tytöksi, ja sitä varmaan olin. Isi keksi aina ratkaisut kaikkiin hommiin, isi oli hauska ja isi oli pelottavin. Kun isi nauroi, maailma oli hauska, ja kun isi huusi tiesi että nyt on pysyttävä itse hiljaa. Moni maailmassa on ilman isää, tai isähahmoa ja ilman isää en osaisi olla kiitollinen siitä. Muistan kuinka siskonpoikani oli pienenä, isänpäivän lähestyessä, vakavana todennut toisille ”ei minulla ole isää, minulla on pappa.” Ja onneksi meillä on pappa.


Olen vuosieni aikana monesti uhmannutkin isäni tahtoa, kuten ottaessani ensimmäisen ja toisen chihuahuan, isäni oli niitä vastaan mutta nykyään molemmat ovat jo papan kultia. Harvoin sitä muistaa olla kiitollinen muistoista ja kiinnittääkin huomiota enemmän materialistisiin asioihin. Mutta kaikesta mitä olen isältäni saanut, olen kiitollinen.

”Sinä kuulostat ihan isältäni.”
”Ei, kuulostan vastuuntuntoiselta. Tiedätkö, mitä se tarkoittaa?”
[Cecelia Ahern – Tapaaminen elämän kanssa]


Ilman isiä..
En olisi oppinut käyttämään vasaraa ja valinnut ala-asteella puutyöt käsitöiden sijaan.
Uuno turhapuro elokuvat olisivat minulle luultavammin vain vieras käsite.
En olisi oppinut arvostamaan suomalaista musiikkia ja niiden tekijöitä, en olisi oppinut kuuntelemaan niiden sanoja ja merkitystä.
En olisi päässyt matkustelemaan ja kokemaan pienenä jo niin paljon. Olen nähnyt auton takapenkiltä suomen päästä päähän, ja käynyt rajan yli ruotsissa ja norjassa. Moni suomen pysähdyspaikka ja leirintäalue tulivat tutuksi ja ehkä se onkin vaikuttanut siihen, että itse rakastan autossa matkustelua.

Ilman isiä..
Autoni romuttuisi jo kaatopaikalla, sillä itse en osaisi sitä öljytä ja vaihtaa renkaita. Ja liian ylpeä olisin menemään minnekään huoltamolle kysymään apua. Kun vanhasta autostani vedet lensivät pihalle, en soittanut poikaystävälleni vaan soitin isälleni, olisinkohan osannut muuta tehdäkään?

Ilman isiä koirani eivät saisi kulinaristisia nautintoja, kun silmäni välttää häneltä tipahtaa makkaranpala ja toinenkin pöydän alle koirien iloksi. Luulee varmaan etten näe, mutta minä näen, ja samalla hymyilen koska tällä tavalla isäni näyttää välittävänsä koirista. Kun hän luulee etten kuule, kutsuu hän heitä papan kultamuruiksi. Naurahdan aina kun isäni sanoo taikasanan juusto/makkara/jäätelö, koirat ovat jo jääkaapin ovella.

Voisin kirjoittaa romaanin siitä mitä isäni on minulle antanut, mutta toivon hänen tietävän sen jo valmiiksi. Vaikka meilläkin menee sukset välillä ristiin ja kumpikin osaa olla idiootti, löydämme aina tien takaisin yhteiselle ladulle.

Minä rakastan isiä ja isi rakastaa minua, vaikka olemmekin niitä ihmisiä jotka eivät sitä osaa sanoa, tai ottaa sitä vastaan.


Se on vain niin, että rakkaus, kuten kaikki muukin mikä elämässä on tärkeää, vaatii aitoa ponnistelua. Halailuilla ja suudelmilla saa paljon aikaan, mutta ne eivät yksinään riitä.