17. joulukuuta 2011

Pakko olla kivaa?



Milloin minusta tuli joulu Grinch. Sellainen jolla ei ole yhtään joulumieltä. Muistoissani olen jo joskus lokakuussa kantanut kotiin pipareita ja glögejä ilmoittaen joulun alkaneen. Niin se oli silloin. Olikohan sama vuosi kun laitoin Misan poseeraamaan tonttulakki päässä.


Tänä vuonna en ole vielä glögiä maistanutkaan, piparit olen väsännyt vain jotta minulla olisi jotain tekemistä. Tai ehkä myös sen takia ettei se hetken mielijohteesta ostettu taikina kummittelisi kaapissa kuiskaten minua syömään sitä. Eilenkin ahdistuksissani aloin väkertämään pipareita, nyt niitä on taas laatikollinen pois vietäväksi.

Joulukortit, ne mitä väkersin ennen vaikka kuinka pitkään ja valitsin sopivia lauseita kirjoitettavaksi, ovat nähneet vain tyhjää. Kaupassa en jaksa innostua edes valmis korteista, enkä ole jaksanut tänä vuonna vaivautua edes ottamaan Misasta huonoakaan kuvaa postitettavaksi sukulaisille.

Kaupoissa saan melkein itkukohtauksia katsoessani pakettikoristeita ja -papereita, mun kuuluisi pitää näistä, innostua ihan. Miksi mä haluan vain nopeasti niiden luota eroon, miksi tekisi mieli repiä joka ikinen joulukortti hyllystä? Joululaulut kuullessani taistelen vastaan etten käperry maahan kädet korvilla pienenä heiluen ja vapisten, pyytäen niitä lopettamaan.

Ennen rakastin paketointia, tahdoin että mun paketit olisivat niitä kauneimpia. Koristelin ne ties millä myöhemmin roskiin menevillä tarroilla ja omaisuuksia maksavilla tilpehööreillä. Sisällönkin piti olla juuri oikea, sellainen millä irtoaa hymy, huokaus, muisto -joku joka koskettaa.

Nyt kukaan ei tiedä mitä minä tahdon/toivon joululahjaksi, sillä en halua mitään. En tiedä mitä muut haluavat koska minua ei kiinnosta. Ainoa mikä minua kiinnostaa on, kuinka saisin päivän tunteja lyhyemmäksi jotta voisi jo siirtyä seuraavaan miettimään samaa.

Yleensä käytänkin päivät nukkuen, ennen se oli mahdotonta, nyt jostain syystä en jaksa tehdä mitään muuta kuin nukkua. Teen päivän työt nopeasti jotta pääsisin nukkumaan, syön jotta pääsisin nukkumaan.

Milloinkohan koittaa sekin päivä kun en välitä rutiineista ja päivän pakollisista askareista ja päätänkin vain nukkua. Tosin eiköhän tuo isäni tulisi minut viimeistään puolenpäivän tienoilla nostamaan sängystä vaikka korvasta roikottaen. Tällaisina hetkinä sitä harmittaa kun on luovuttanut heille hätätapauksia varten kodin ylimääräisen avaimen.

Miksi entinen kiva tuntuu nykyään vain pakolta?